אקוורל עבור רוב האנשים קשור בילדות. זה כנראה בגלל חומר אמנותי נפלא שנתפס כפשוט וזול וניתן לילדים כדי להציג את כישוריהם על נייר . הצבע רחיץ ומתייבש בקלות .
למרות הפשטות לכאורה של אקוורל, זהו חומר מורכב. מרגע שהונח ציור עם צבעי מים לא ניתן לחזור לתקן או ליצור עותק. התכונה העיקרית בציור בצבעי מים היא מעברים של צבע חלק, שידור מדויק של תופעות אטמוספריות ואשליות אופטיות. כל זה נותן את הייחודיות של התמונה.
אחת הבעיות העיקריות עם צבעי מים היא המסיסות במים. גם כשהצבע יבש, מגע עם מים ימוסס אותו מחדש, וכך רסס אקראי עלול להרוס לחלוטין ציור בצבעי מים. מגע עם אוויר לח יכול אף הוא לשנות את הגוונים על הדף. על מנת לשמור על ציור בצבעי מים לאורך זמן, יש להשתמש בנייר בעל יכולת שימור, ולמסגר את הציור הגמור תחת זכוכית אטומה
שימוש בצבעי מים מאפשר רמות שקיפות שונות, החל מצבעים כמעט שקופים ועד אטימות מוחלטת. פעמים רבות נדרשת עבודה במספר שכבות על מנת להגיע למורכבות של צבע וטקסטורה. לפיכך, נדרשת מיומנות בעבודה עמם. הצבעים מתאימים לעבודות אמנות מופשטת באותה מידה שהם יכולים לשמש לעבודות היפר ריאליסטיות ומדויקות. הציור נעשה בעזרת מכחולים בעלי סיבים רכים מאוד הקרויים מכחולי צובל, או מכחולים מסיבים סינתטים אחרים.
התוצאות מושפעות ממצב הרוח וכוונותיו של האמן. ובתערוכה זו עובדה זו בולטת.
ילנה (מלנקה) היתה אמורה להציג בשנה שעברה תערוכה "בין שמיים וארץ" תערוכת יחיד ראשונה שלה שהיתה מוכנה לתצוגה אך בגלל הקורונה נדחתה.
כאשר הגעתי אליה אחרי שנה לתכנן שוב את התערוכה חיכתה לי הפתעה. מלנקה ציירה עשרות ציורים בצבעי מים -דמויות פנטסטיות כמו יצאו מסיפורי אגדות דמויות צבעוניות מלאות שמחת חיים ,תנועתיות , חיבור ושיח בין דמויות. הרבה מקום לדמיון הצופה והאפשרות של כל אחד לספר את סיפורו. היה ברור לשתינו שכל קונספט התערוכה ישתנה ויוגש לקהל הצופים כשי מיוחד אחרי תקופה כל כך קשה של סגרים ובידוד.
שרה רז יו"ר עמותת אמני פתח תקוה ואוצרת התערוכה